dimarts, 16 de novembre del 2010

INNOVEM: PROJECTE AMBIENTAL A L’ESCOLA BRESSOL

Avui ha vingut una mestra d’Educació Infantil (la Mari) de l’Escola Bressol “Gespa” que està dins el recinte de la UAB.

L’escola Bressol Gespa es va crear l’any 1974 per la Universitat Autònoma de Barcelona per oferir un servei d’atenció als fills de personal docent.
L’escola està envoltada per una hectàrea de bosc i una zona de prada, és per aquest motiu que va sorgir entre els mestres el plantejament de dur a terme un projecte sobre el bosc i la sostenibilitat.

Els objectius del projecte eren:
- millorar la gestió sostenible
- realitzar una innovació educativa en tots els àmbits.

El projecte va tenir una durada de tres anys i es dividia en:
- 1r any: Part ambiental de residus
- 2n any: Hort ecològic per augmentar la biodiversitat
- 3r any: Muntar una bassa

SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

1. PART AMBIENTAL DE RESIDUS

- Observació del nostre bosc
- Recollir elements del bosc
- Exploració dels elements del bosc a l’exterior i dins l’aula
- Escoltar el conte de “La papallona xica” i d’ “El cuc que no havia vist mai el bosc” creats per les alumnes de pràctiques
- Mural del bosc i de la prada (murals interactius)
- Plantem aglans i observem què passa
- Portar un ocell a classe i jugar amb titelles d’ocells
- Psicomotricitat: fem d’ocells o de papallones
- Recollim deixalles del bosc
- Berenem i separem les deixalles
- Fer compostatge que s’utilitza per l’hort i si sobre per les plantes que tenim a casa
- Dissabte de plantada amb les famílies utilitzant plantes aromàtiques perquè són plantes autòctones
- Explicar el treball fet en un pòster

2. L’HORT

- Observar l’hort
- Conte de l’hort
- Experimentació amb diferents tipus de sòl de l’hort
- Observem els cucs de terra
- Creem un terrari pels cucs de terra
- Observació dels cargols a l’aula
- Fem una casa pels cargols
- Disseny de l’hort
- Murals de l’hort
- Cucs de terra amb plastilina i mural interactiu
- Racons de l’hort
- Recollim els fruits de l’hort
- Els infants porten fotos de les plantes de casa seva i fan una exposició
- Les famílies aporten informació sobre les plantes autòctones (amb informació de transmissió oral)
- Apadrinament dels arbres del bosc
- Carnestoltes: disfressa dels éssers vius del bosc



3. LA BASSA
- Conte de la bassa
- Experimentació amb elements naturals i aigua
- Tenyim l’aigua amb fruites
- Peixera amb animals que després aniran a la bassa
- Inauguració de la bassa amb les famílies
- Plantada amb les famílies
- Mural transparent que recrea la bassa i els seus animals
- Experimentació amb l’aigua
- Circuit d’aigua
- Fem bombolles d’aigua i sabó



OPINIÓ i REFLEXIÓ

M’ha agradat molt l’explicació que ens ha fet la Mari, trobo que ens ha transmès molt bé la passió que tenia pel projecte que havien construït i, per la manera com ens ho ha explicat tot, s’ha pogut comprovar que se’n sentia orgullosa i satisfeta.
M’ha sorprès una mica que un projecte tant complex com aquest es pogués dur a terme amb infants de l’escola Bressol ja que sovint activitats d’aquest tipus se solen dur més a terme amb nens i nenes de parvulari. Tot i això, m’ha convençut i m’he adonat que és perfectament viable fer-les amb infants més petits.
En general, ho he trobat tot molt interessant i m’ha aportat molt bones idees. També trobo interessant com aquest projecte està totalment integrat dins la vida quotidiana a l’aula i com, gràcies a aquest projecte l’escola Gespa és una de les úniques escoles bressols de Catalunya considerada Escola Verda.
Per últim, vull comentar que crec que val molt la pena que s’hagi aprofitat l’entorn de l’escola. Penso que tenen una gran sort de tenir una escola envoltada de bosc i per tant, fan molt bé de fer conviure els alumnes amb la natura per començar a transmetre’ls tan aviat una consciència ambiental i sostenible.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada